2006-02-03

Ytringsfrihet - Frihet til å rakke ned på grupperinger man ikke liker?

Det hender av og til at enkelte rakker ned på grupperinger de ikke liker. Det kan skje på mikronivå, som på et nettsted jeg kjenner litt til. Ytringsfrihet er ikke det samme som ytringsrett i alle sammenhenger.

Slik feks nitrogen tar opp i dagens blogg, og det medfølgende oppropet som undertegnede selvfølgelig støtter fullstendig oppunder. Hvem har sagt at ytringsfrihet er det samme som å ha rett til å fremstille den fremste religiøse figuren for en milliard mennesker som en bombende terrorist?

Selv har jeg såpass skamvett at jeg ikke ønsker å bli forvekslet med disse som bedriver nedrig og udannet kommunikasjon de ikke skjønner (forhåpentlig er problemet at de ikke forstår) konsekvensene av. Jeg kan bare beklage på vegne av mine landsmenn, og si fra om at flesteparten av oss er vanlige, fredselskende mennesker som ønsker å leve i fred med resten av verden.

Det er ingen menneskerett å fornærme andre mennesker på det groveste. Det er ingen menneskerett å tråkke andre ned i dritten ved å feks bygge oppunder stereotypier som er egnet til å bekrefte fordommene som herjer i verden i dag. Det finnes noen som har interesse av å bygge oppunder det som Huntington har betegnet som "The clash of civilizations".

Slik det skjedde for 60-80 år siden i samfunn vi ikke liker å sammenlikne oss med.



Det er ingen rett noen har til å gjøre flesteparten av oss til offer for sine ekstreme standpunkter. Ekstremistene må presses til å ta ansvar for seg selv, og de må presses til å forstå at de ikke kan kreve av oss andre at vi i verste fall skal ofre våre barns liv og helse for at de skal få komme med infantile fornærmelser mot våre medmennesker, enten de er det innenfor eller utenfor vårt minilands grenser.

2 kommentarer:

  1. Godt sagt! Mer er det ikke å si ;-)

    SvarSlett
  2. Dette må jeg bare slutte meg til, Goredom!
    Peace&Love

    SvarSlett