2005-06-16

NHO og frivillighet

NRK Tekst-TV i dag:

Næringslivets Hovedorganisasjon ber om utsettelse av loven som krever 40 prosent kvinner i bedriftenes styrer.

For ti år siden bad organisasjonen om nøyaktig det samme.

I gjennomsnitt har styrene bare halvparten av kvinnene som loven krever når den trer i kraft til høsten.

-Man bør få anledning til å jobbe med frivillighet, og utsette selve ikrafttredelsen av loven, mener NHO-direktør Finn Bergesen.

Hallo NHO! Jeg må si at den assosiasjonen jeg først og fremst får når jeg hører uttrykket NHO er skamløshet! Her har dere altså allerede for ti år siden bedt om utsettelse. Nå må dere istedet for å begynne å bable ivei om frivillighet gå inn i dere selv og spørre dere om hvorfor i all verden frivilligheten ikke har fungert til dags dato! Det er mange år nå, at de politiske signalene har fortalt dere temmelig utvetydig at dette kom til å bli en lovmessig realitet. Dere har allerede bedt om en utsettelse for å få gjort noe frivillig, og har på ti år ikke tilnærmet oppnådd de målene som er satt for dere.

Jeg håper sannelig politikerne driter en lang en i NHO's frivillighetsønsker. Kjør på, få kvinnene inn NÅ. Næringslivsledere er for opptatt med daglige mål og å forholde seg til hverandre i gutteklubbene til å tenke på kjønnsperspektivene i sine virksomheter. De har hatt en sjanse i lang tid, og har misbrukt den til de grader. Nå må andre virkemidler frem fra verktøyskapet!

8 kommentarer:

  1. vel, damene inntar jo den høyere utdanningen nå, ifølge avisen; kan man ikke se på dette i et langvarig perspektiv, og anta at kvinnene vil innta mer enn nok av den offentlige arenaen på lang sikt?

    snart må jo menn kvoteres innen enkelte områder. dette betyr ikke at jeg synes at kvinner er ferdig likestilt, men at jeg tror vi er på vei, og at det kanskje ikke gjør noe at ikke alt skjer på en gang.

    ja, jeg gjør meg selv til en pinjata! hit me hard!

    SvarSlett
  2. /me byr damene opp til dans! ;)

    SvarSlett
  3. mulig det må sterkere lut til for å få danse...

    SvarSlett
  4. Hvorfor ikke forsøke kvotering for kvinner? Vi har hatt skjult kvotering i mange år til fordel for mannen. Og skulle det skje at vi blir skjevfordelt, og mannen skulle trenge å bli kvotert inn (høres usannsynlig urealistisk ut i skrivende stund) så er jeg sikker på at kvinnene vil være så storsinnet av de vil gjøre gjengjeld.

    SvarSlett
  5. er det ikke greit for en kvinne som har suksess å vite at hun er der hun er pga, kvalifikasjonene og ikke kjønnet?

    SvarSlett
  6. Det er underlig. Så fort vi snakker om kvotering av kvinner, snakker vi plutselig om et scenario hvor ukvalifiserte kvinner blir ansatt. Hva kommer det av? Det er mer enn nok kvalifiserte kvinner å ta av. Man behøver ikke rekrutere fra de ukvalifiserte.

    SvarSlett
  7. ukvalifisert eller kvalifisert, er vel ikke temaet, men heller den langsiktige utviklingen man kan risikere ved å favorisere et kjønn(pikk eller pupp) foran ett annet. altså; jobbe for likestilling, ja. favorisere; nei.

    SvarSlett
  8. Morten, nå mener jeg å huske at kvotering er blitt brukt med hell hvor det har vært et "majoritetsdomene" (altså et "domene" med begrenset plass og hvor majoriteten hersker) - hvorpå minoriteten har kommet seg inn i "domenet" vha kvotering - og har vist at deres kvalifikasjoner holder vann og mer til. Dette tror jeg også vil vise seg i styrerommene - når bare alle gutteklubbene grei blir tvunget til å dele på "domenet" sitt. Når målet er oppnådd så må også kvoteringsregler stoppe - da er det jo ingen vits i å kvotere lenger.

    Jeg synes heller ikke kvotering er det beste som har skjedd i verden, ut fra det du sier om kvalifikasjonskrav, men ser også at det må til for at likestilling (som jo er det overordnede målet pr konvensjon) skal kunne gjennomføres på stadig flere områder. Og jeg ser at dette empirisk sett har vært en suksess rundt om i verden hvor man har forsøkt det uten å overdrive.

    Derfor er jeg åpen for å forsøke en kvotering for kvinner inn i styrerommene - til dette fungerer. NHO har nå på tiårsvis hatt sin sjanse til å gjennomføre dette frivillig - noe de altså ikke har klart. Jeg håper ikke denne svake graden av besluttsomhet, handlingsdyktighet og måloppnåelse på andre områder preger næringslivet her i landet.

    SvarSlett